Svar: Spørgsmål vedr. Mad og søvn - 10 mdr.

9. marts 2019

Alder:
10 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Kost og ernæring.

Kære Mor

Tak for dit brev og spørgsmål omkring mad og søvn :)

Det lyder som om, at dine spørgsmål er dukket op, fordi din dreng nu skal starte i vuggestue, og du har derfor lidt svært ved at se, hvordan hans spise- og sovetider skal fungere, ligesom du bliver i tvivl om, hvad han må få, hvordan og hvornår, og det forstår jeg godt...:)

Der kan dog ske en del ændringer, netop i takt med at han begynder i vuggestue - og derfor er det begrænset, hvor meget du kan lave om og skal ændre på nu. Du må se om ikke hans rytme kommer til at passe rigtig fint med den hverdag, som han forventes at skulle have :) Nogle børn bliver naturligt ekstra trætte og måske vil han derfor have behov for at blive puttet til en tidligere middagslur, end du giver ham lide nu - og så vil dine tanker omkring mellemmåltid før naturligt ikke være relevante :) Det kan også være at han om aftenen bliver ekstra træt og derfor naturligt har behov for at komme i seng en halv time tidligere, hvorfor han puttes det før - eller måske sover han længere middagslur, og det nuværende puttetidspunkt vil passe stadig passe - samlet får han sit søvnbehov rigtig fint dækket. Du er derfor nødt til at se, hvad tiden bringer... :)

Men for at vende tilbage til dine spørgsmål - hvis der går lang tid mellem hans frokost og hans middagslur, så må han gerne blive tilbudt et mellemmåltid før han skal sove. Det kan være en god idé, og det kan f.eks. en en banan og lidt mme af en kop. Det er helt okay, hvis han stadig får lidt mme midt på dagen :) For nogle børn ligger de to flasker før middagslur og aften - de har lettere ved at undvære mælken om natten end om dagen, og det er naturligvis også okay - også her er børn forskellige :)

Du må gerne vække ham om morgenen kl 06, hvis han ikke vågner af sig selv. Det kan du godt forsvare, da han har sovet en god sammenhængende nattesøvn, og I er nødt til at starte dagen tidligt, når du begynder på arbejde, og han skal i vuggestue. Den ekstra søvn, som han så mangler, kan han tage under sine dagslure eller han kan komme lidt tidligere i seng - du må se, hvordan han reagerer, og hvad han viser behov for :)

Komælk af kop tilbydes først fra 12 måneder, og her kan han tilbydes lidt letmælk. Han må dog gerne få lidt sovs om aftenen hvis du laver dette til jeres mad, ligesom der heller ikke sker noget ved, at du kommer mælk i frikadellefarsen :)

A38 og tykmælk er begge surmælksprodukter - men fedtindholdet kan variere. Du bør vælge 3.5% fedtindhold og produktet bør ikke indeholde mere end 3.5 gram protein pr. 100 gram, så længe han er under 12 måneder. Surmælksprodukter kan gives stigende fra 50 ml ved 9 måneders alderen til 100 ml ved 1 års alderen.

Du bør vælge neutrale produkter og kan selv tilsætte frugt og bær. Det kan være fint revet frugt eller frugtmos, bærmos. Det kan være hjemmelavet, eller det kan være mos fra ...

Annonce

... glas, smoothies eller lignende beregnet til små børn... Surmælksprodukter der fra producentens side indeholder frugt bør begrænses på grund af sukkerindholdet.

Du kan også give ham lidt rugbrødsdrys (helst uden sukker) på et surmælksprodukt eller lidt havegryn kan være en mulighed...

Han bør tilbydes mosede grøntsager, så længe han ikke er i stand til at spise sig mæt i mad, skåret i stykker. Selvom han bliver 1.5 år, så kan han godt have behov for at du moser kartoflerne med lidt sovs og tilbyder ham frikadellen i stykker :) Det kræver stor koncentration at spise selv - både med fingrene og med gaffel, og han vil naturligt kunne blive meget træt, før han egentlig er blevet mæt nok. Derfor er det godt med lidt variation af mad, og hvor du stadig hjælper ham med at spise :)

Samtidig er kogte og bagte grøntsager vigtige for ham - han kan tygge, bearbejde dem på en helt anden måde end han feks. vil kunne med råkost og salat. Så jo længere tid du kan få ham til at spise mad, som er bearbejdet, jo bedre er det faktisk :)

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Han må gerne tilbydes alt slags frugt og bær, men det kan stadig være meget svært for ham at spise f.eks. hårde æblebåde - han kan hurtigt få knækket et stykke af, som kan sætte sig fast i halsen. Vindruer skal du være meget opmærksom på - hele vindruer må han ikke få, da disse også kan sætte sig fast i halsen, så hvis du vil give ham vindruer, så skal du skære dem i halve eller kvarte på den lange led - og ofte også fjerne skrællen og naturligt også kernerne. Hele rå gulerødder er heller ikke godt, dem kan han også få galt i halsen, det samme gælder hele nødder og f.eks. peanuts. Du bør ikke give ham disse fødevarer før 3 års alderen.

Han må gerne få skorpe på rugbrødet - naturligt afhængigt af hvor sej skorpen er. Men han bør ikke få rugbrød med hele kerner, da hans mave- og tarmsystem ikke vil kunne optage dette, og det kan give ham løs mave. Samtidig vil han ikke kunne optage næringen fra det. Vælg derfor brød, som ligger tungt i hånden, men som er uden synlige hele kerner - og gå meget gerne efter nøglehulsmærket, når du vælger brød.

Han må også gerne smage bacon, spegepølse og lignede, men du skal være opmærksom på at færdiglavede pålægsprodukter, brød, konserves mv. ofte har et højt indhold af salt. Og salt skal han så vidt muligt ikke have for meget af. Derfor kan du med fordel også gå efter nøglehulsmærket, når du vælger pålæg. Du kan købe mange forskellige slags nøglehulsmærket pålæg f.eks. kødpølse, kyllingebryst, fiskefrikadeller, torskerogn og lignende, som han godt må spise, og som stadig er lidt mildt i smagen i forhold til, at han ikke er så gammel endnu :) Du kan dog også med fordel give ham rester fra aftensmaden, fordi det ofte også er med til at holde saltindtaget nede :)

Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke - og fortsat god appetit :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Annonce

Viden om børn:

Reservebedste

En reservebedste er en ældre person, der gerne vil hjælpe småbørnsfamilier med at passe børnene, når de er syge, har brug for at blive hentet tidligt eller skal passes en dag, hvor forældrene skal i byen.

I nogle kommuner kan man søge om en reservebedste, hvis man er enlig og ikke har mulighed for at trække på sit netværk, men det er også muligt at søge en reservebedste privat.

Det kan være en rigtig god idé at have en reservebedste (M/K), som kan hjælpe i...

Læs mere i Babylex

Tisser i sengen

Over 13 % af danske børn har problemer med at tisse i sengen. Det svarer til, at tre elever i en almindelig folkeskoleklasse oplever en forstyrret nattesøvn med vådt nattøj og sengetøj.

Man ved at de fleste sengevædere er drenge og at tilstanden ofte er arvelig. Sengevædning er primært fysiologisk betinget og skyldes enten manglende produktion af det hormon, der styrer urinproduktionen eller for lille blære i forhold til barnets alder.

Langt de fleste børn vokser...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak for dine tidligere svar som er virkelig brugbare.

Jeg er glad for din tilgang til barnet. Synes det kan virke meget frustrerende at der stilles store krav til de små og at der er en holdning til at man bare skal tage "kampen" med dem og dermed have sig et ulykkeligt barn. Så hvor er jeg glad for at have dig!

Med venlig hilsen
Pernille, mor til dreng på 6 måneder